01-06-2016

De rol van het onderbuikgevoel

Wat…als…
Wat zou er gebeuren, als haarverf morgen wordt afgeschaft.

Het zou dan enkele dagen duren… Maar daarna worden de resultaten echt zichtbaar. Ai.

Een soortgelijk effect ontstaat, als we precies zouden weten wat andere mensen over ons denken. Het zou dan vast gaan over onze haarkleur, maar wellicht hebben ze nog andere tips. En die tips zouden eigenlijk altijd het uitgangspunt moeten zijn bij onderzoek (bron: Toponderzoek).

Onderzoek
Het mooie van onderzoek is, dat je meningen zichtbaar kunt maken. Je hoeft je buik niet meer te laten praten. Dat is maar goed ook, want je buik hoeft niet altijd een goede raadgever te zijn.

Meten = weten = anticiperen
Onderzoek maakt beslissingen op harde data mogelijk. Daarnaast creëert onderzoek draagvlak ten behoeve van (moeilijk) te nemen beslissingen in de toekomst. In die zin zou ik Obama ook willen adviseren om vaker gebruik te maken van onderzoek.

Het wel of geen oorlog voeren zijn beslissingen, die niet 123 gemaakt kunnen worden. De meningen zullen hier over verschillen, want ook ik zou bij zo’n uitspraken eerst onderzoek moeten doen alvorens ik het schrijf.

Raadpleging i.p.v. opiniepeiling
Bij Invior wordt gebruik gemaakt van de TopTip-benadering. Deze benadering staat geheel in het teken van raadplegingen. Het gaat te ver om hier de werkwijze te behandelen (en dat doe ik altijd met plezier onder het genot van een kopje koffie).

Wat eten we vanavond?
Elke dag doen we onderzoek. Het punt dat ik wil maken, is dat onderzoek iets doet, waar de meeste mensen moeite mee hebben: luisteren. Onderzoek absorbeert informatie en maakt meningen zichtbaar. Aan de hand van deze nieuwe werkelijkheid kunnen beslissingen genomen worden. Zo ken ik bedrijven, die niet de juiste vragen aan hun klanten durven te stellen waarbij een stukje zelfreflectie zit van het bedrijf. Sterker nog, ze vragen helemaal niets aan hun klanten. Gewoon hard werken is, voor hen, voldoende.

Onderzoek = luisteren
De mens heeft van nature moeite om te luisteren. Er zijn te veel prikkels om dit niet te doen. Onderzoek kan een hulpmiddel zijn om snel, bij een grote groep, het oor neer te leggen. Dit maakt het verschil tussen een bedrijf en een Topbedrijf.

Ook al neem je aan de hand van je ‘onderbuikgevoel’ continu de juiste beslissingen in de organisatie, dan nog kan het slim zijn om af en toe stakeholders mee te laten praten met de organisatie. Al is het alleen maar om het gevoel van ‘ik heb naar je geluisterd’ te creëren. Dit laatste komt uit het werkveld, alhoewel ik als onderzoeker dit geen sterk argument vind.

Het is niet de kunst om als organisatie beter te worden. Het is de kunst om als organisatie boven aan de TOP te staan.

Onderzoek biedt deze Top-inzicht.

Onderzoek biedt haarverf voor de organisatie om te floreren.

Terug naar het nieuwsoverzicht