Communicatieonderzoek – Gemeente Mook en Middelaar

Communicatieonderzoek – Gemeente Mook en Middelaar

Mook en Middelaar.png

De gemeente Mook en Middelaar heeft op basis van dit communicatieonderzoek een nieuw communicatieplan opgesteld dat (nog) beter aansluit op de wensen en behoeften van de inwoners.

Vraagstuk
De gemeente Mook en Middelaar wil haar communicatiekanalen, de communicatie inhoud en de communicatievorm afstemmen op haar inwoners. Naast het ‘zenden’ wil de gemeente ook weten hoe en naar welke informatie inwoners zoeken, zodat ook hier (nog) beter op aangesloten kan worden.

Onze aanpak
De vragenlijst is gebaseerd op eerdere communicatieonderzoeken die Invior voor gemeenten heeft uitgevoerd en is vervolgens afgestemd met afdeling communicatie. Het onderzoek is uitgezet via:

  • De communicatiekanalen van de gemeente
  • De inzet van de netwerken waarover de gemeente beschikt
  • Een postverzending aan inwoners
  • Het Tip-Burgerpanel van Invior (TipMookenMiddelaar)


Resultaat en impact
Ruim 400 inwoners hebben deelgenomen aan het onderzoek. Daarmee nam één op de 18 inwoners uit de gemeente Mook en Middelaar deel aan het onderzoek. 

Uit de resultaten blijkt o.a. over welke onderwerpen inwoners geïnformeerd willen worden, via welk kanaal, in welke vorm en hoe ze naar informatie op zoek gaan. Al deze input is meegenomen in een nieuw communicatiebeleidsstuk. 

Vergelijkbare projecten
Gemeente Deurne – onderzoek naar communicatie onderwerpen
Gemeente Beesel – onderzoek naar communicatie omtrent de lokale omroep
Gemeente Leudal – onderzoek naar communicatie 1ste en 2de meting 
Gemeente Horst aan de Maas – onderzoek naar communicatie
Waterklaar Limburg – onderzoek naar communicatie gericht op maatregelen omtrent klimaatverandering

Als gemeente wilden we graag beter zicht op de verschillende communicatiekanalen die we inzetten. Wie bereiken we met welk kanaal en wat verwachten inwoners eigenlijk van de gemeente als het om communicatie en participatie gaat? Invior sprong meteen actief op deze vraag in en kwam met voorbeelden vanuit andere gemeentes. Samen hebben we een vragenlijst opgesteld. Invior was hierbij kritisch in wat wel en niet goed werkt bij enquêtes en hield steeds het gestelde doel voor ogen. In de samenwerking vulden we elkaar goed aan. De lokale kennis kwam van ons, de inhoudelijke expertise van Invior. Resultaat: een nuttig onderzoek dat ons de antwoorden gaf die we zochten. Een goede basis voor onze communicatie- en participatieaanpak.

Annemie Otten - Communicatieprofessional - Gemeente Mook en Middelaar

 

Meer weten? 

Wilt u ook uw communicatiekanalen, communicatie inhoud en communicatievormen afstemmen op uw inwoners/ doelgroep? Neem dan contact op met onderstaande personen.

 

Pauline Manders

Pauline Manders

Adviseur Participatie

Doelgericht, ondernemend, muzikaal en gedreven; onze bezige bij. 

085 486 01 20