Digitale dienstverlening - Brightlands

Digitale dienstverlening - Brightlands

Brightlands.png

Brightlands Smart Services Campus vroeg INVIOR full contact om tijdens hun open dagen een raadpleging te houden onder burgers en een panelgesprek te organiseren over digitale dienstverlening bij gemeenten. 

Er deden 250 deelnemers mee. Op de vraag of zij de digitale dienstverlening van gemeenten aanraden, gaven ze gemiddeld een 5,9 (op een schaal van 0 tot 10). 

De respondenten bleken het niet met elkaar eens te zijn waar het ging over hoe zij de diverse informatiekanalen van gemeenten ervaarden: de groep die vond dat de afhandeling snel verloopt was even groot als de groep die het hiermee oneens was. 

In een interactieve sessie gaf Sergo Stijnen van INVIOR full contact de deelnemers de kans ervaringen uit te wisselen. De deelnemers waren positief over de sessie en het leverde waardevolle inzichten op over hoe de dienstverlening beter kan. Dat leidde tot een concreet stappenplan: start met denken vanuit burgers. Begin bij hun wensen en voorkom aannames. Wissel vervolgens kennis uit met andere gemeenten, zodat je leert van fouten en successen. Blijf daarna in gesprek met burgers en zoek samen met hen naar meer verbetering.

Ik waardeer het enorm dat mijn gemeente in deze sessies wil investeren, omdat ik vanuit mijn werk regelmatig mensen tegenkom die niet overweg kunnen met de digitale overheid. De sessie zelf werd op een plezierige manier geleid. Letterlijk iedereen kwam in gelijke mate aan bod, zelfs als je je eigenlijk op de achtergrond had willen houden. Ik vond het heel knap hoe Sergo binnen een uur iedereen zover kreeg om ervaringen en meningen te delen. Ik ben heel nieuwsgierig wat dit uiteindelijk oplevert, en hoe de digitale dienstverlening van de gemeente eruit gaat zien.

Miriam - Deelnemer van de sessie bij Brightlands

 

Meer weten over bovenstaande casus? Neem dan contact met ons op.